Algemene Voorwaarden Building Quality B.V. (voegenshop.be)

Inhoudsopgave

 

Deel 1: Consumenten

 

Artikel - Toepasselijkheid
Artikel - Aanbod
Artikel - Overeenkomst
Artikel - Herroepingsrecht
Artikel - Behandeling Product Tijdens De Bedenktijd
Artikel - Uitoefening Van Het Herroepingsrecht
Artikel - Verplichtingen Van Bq Bij Herroeping
Artikel - Uitsluiten Herroepingsrecht
Artikel - Prijs
Artikel - Nakoming Overeenkomst En Extra Garantie
Artikel - Uitvoering Overeenkomst En Levering
Artikel - Betaling
Artikel - Accounts En Registratie
Artikel - Overmacht
Artikel - Klachtenregeling
Artikel - Privacy En Veiligheid
Artikel - Overig
Artikel - Toepasselijk Recht

 

PROCEDURE HERROEPING EN EVENTUELE RETOURZENDING (CONSUMENTEN)

 

Deel 2: Bedrijven

 

Artikel - Definities
Artikel - Toepasselijkheid
Artikel - Aanbiedingen/Offertes
Artikel - Prijs
Artikel - Betaling
Artikel - Accounts En Registratie
Artikel - Levering
Artikel - Risico-Overgang
Artikel - Eigendomsvoorbehoud
Artikel - Reclames
Artikel - Aansprakelijkheid
Artikel - Vrijwaring
Artikel - Overmacht En Onvoorziene Omstandigheden
Artikel - Retentierecht
Artikel - Ontbinding
Artikel - Intellectueel Eigendom
Artikel - Overdracht
Artikel - Privacy En Veiligheid
Artikel - Overig
Artikel - Toepasselijk Recht en Forumkeuze

 

Deel 1: Consumenten

 

Definities

In deze algemene voorwaarden hebben de volgende woorden de daarachter vermelde betekenis, tenzij uit de context het tegendeel blijkt:

Bedenktijd betekent de termijn waarbinnen een consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;

Consument betekent de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;

Dag betekent kalenderdag;

Digitale inhoud betekent gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;

Duurzame gegevensdrager betekent elk hulpmiddel - waaronder ook begrepen e-mail - dat een consument of Building Quality (hierna te noemen: ‘BQ’) in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;

Herroepingsrecht betekent de mogelijkheid voor een consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;

Overeenkomst op afstand betekent een overeenkomst die tussen BQ en een consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;

Herroepingsformulier betekent het in de Bijlage van deze voorwaarden opgenomen formulier voor een consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;

BQ betekent de onderneming Building Quality B.V. - Voegenshop.be, gevestigd aan Johan Huizingalaan 763A, te Amsterdam, Nederland en ingeschreven in het Nederlandse Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 89222938 & BTW nummer NL864915469B01; en Website betekent de website van BQ, zijnde www.voegenshop.be.

 

Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van BQ en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen BQ en een consument.
  2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument beschikbaar gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal BQ voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos worden toegezonden.
  3. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.

 

Aanbod

  1. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod van producten, digitale inhoud en/of diensten binden BQ niet.
  2. Elk aanbod bevat zodanige informatie dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.

 

Overeenkomst

  1. De overeenkomst komt tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
  2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt BQ onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod.

 

Herroepingsrecht

  1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden.
  2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde, niet zijnde de vervoerder, het product heeft ontvangen, of:
    1. als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de consument of een door hem aangewezen derde, niet zijnde de vervoerder, het laatste product heeft ontvangen. BQ mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren;
    2. als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument of een door hem aangewezen derde, niet zijnde de vervoerder, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen; of
    3. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument of een door hem aangewezen derde, niet zijnde de vervoerder, het eerste product heeft ontvangen.
  3. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden.
  4. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.

 

Behandeling product tijdens de bedenktijd

  1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
  2. De consument is aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.

Uitoefening van het herroepingsrecht

  1. Wanneer de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van de herroepingsprocedure gesteld in deze algemene voorwaarden BQ.
  2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) BQ. Dit hoeft niet als BQ heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verlopen.
  3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door BQ verstrekte instructies.
  4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.

  5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product.
  6. Indien verrichting van de dienst aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.

 

Verplichtingen van BQ bij herroeping

  1. Als BQ de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
  2. BQ vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door BQ in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij BQ aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
  3. BQ gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
  4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft BQ de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.

 

Uitsluiten herroepingsrecht

BQ sluit het volgende uit van het herroepingsrecht:

  1. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn.

 

Prijs

  1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
  2. In afwijking van het vorige lid kan BQ producten en/of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
  3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
  4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien BQ dit bedongen heeft en: 
    1. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
    2. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
  5. De in het aanbod van producten en/of diensten genoemde prijzen worden zowel inclusief als exclusief btw getoond op de website.

 

Nakoming overeenkomst en extra garantie

  1. BQ staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
  2. Er kan in ieder geval geen aanspraak op hetgeen onder lid 1 van dit artikel worden gemaakt (i) bij beschadiging door opzet of door nalatigheid, (ii) bij normale slijtage en/of (iii) bij beschadiging door het niet of niet juist in acht nemen van de gebruiksaanwijzing of gebruiksvoorschriften.
  3. Een door BQ diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover BQ kan doen gelden indien BQ is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
  4. Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van BQ, diens toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.

 

Uitvoering overeenkomst en levering

  1. BQ zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
  2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan BQ kenbaar heeft gemaakt.
  3. De consument dient het juiste adres en e-mailadres door te geven aan BQ. Ook eventuele wijzigingen hiervan dienen tijdig door gegeven te worden aan BQ. Indien de consument een verkeerd adres heeft opgegeven voor de levering, dan zijn de extra verzendkosten voor rekening van de consument.
  4. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
  5. De eigendom van geleverde producten gaat over op de consument nadat het verschuldigde bedrag is betaald. Het risico van de producten gaat over op het moment van levering aan de consument.
  6. BQ zal geaccepteerde bestellingen uiterlijk binnen Levertijd genoemd op de productpagina uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk Levertijd genoemd op de productpagina nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden.
  7. Na ontbinding conform het vorige lid zal BQ het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
  8. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij BQ tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan BQ bekendgemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

 

Betaling

  1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
  2. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan BQ te melden. Betaalopdrachten voor giro- en bankinstellingen zijn voor rekening en risico van degene die de opdracht (dan wel machtiging) tot betaling geeft.

 

Accounts en registratie

  1. De consument kan een account aanmaken of zich anderszins registreren op de website. BQ behoudt zich het recht voor een aanvraag voor een dergelijke registratie te weigeren of de registratie weer op te heffen, bijvoorbeeld na constatering van onregelmatigheden.
  2. De inloggegevens zijn strikt persoonlijk en mogen niet aan derden ter beschikking worden gesteld. De consument staat in voor het gebruik van zijn inloggegevens, ook al gebeurt dat zonder zijn medeweten.
  3. De consument zal BQ onmiddellijk waarschuwen als hij vermoedt dat zijn inloggegevens bij een derde bekend zijn of zich anderszins onregelmatigheden voordoen.
  4. Het is de consument niet toegestaan meer dan één account aan te vragen of te beheren. Het is de consument verder niet toegestaan (opnieuw) een account aan te vragen of te beheren nadat BQ de aanvraag van de consument voor een account heeft geweigerd of een account van de consument na registratie heeft opgeheven.

 

Overmacht

BQ en de consument zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan haar schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

 

Klachtenregeling

  1. BQ beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
  2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten zo spoedig mogelijk nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij BQ.
  3. Bij BQ ingediende klachten worden binnen een termijn van 2 werkdagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door BQ binnen de termijn van 2 werkdagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.

 

Privacy en veiligheid

  1. BQ respecteert de privacy van de klant. BQ behandelt en verwerkt alle persoonsgegevens die haar worden verstrekt conform de geldende wetgeving, in het bijzonder de Algemene verordening gegevensbescherming. De klant stemt in met deze verwerking. Ter bescherming van de persoonsgegevens van de klant hanteert BQ passende beveiligingsmaatregelen.
  2. Voor meer informatie over privacy wordt verwezen naar welke is in te zien op de website van BQ.

 

Overig

  1. Eventuele afwijkingen van deze algemene voorwaarden kunnen uitsluitend schriftelijk worden overeengekomen. Aan dergelijke afwijkingen kunnen geen rechten worden ontleend met betrekking tot later aangegane rechtsverhoudingen.
  2. De administratie van BQ geldt, behoudens tegenbewijs, als bewijs van de door de consument gedane aanvragen en/of bestellingen. De consument erkent dat elektronische communicatie als bewijs kan dienen. 
  3. BQ is gerechtigd de rechten en verplichtingen uit de overeenkomst met u door een enkele kennisgeving aan u aan een derde over te dragen.
  4. Indien en voor zover enige bepaling van de algemene voorwaarden nietig wordt verklaard of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverminderd van kracht blijven. BQ zal alsdan een nieuwe bepaling vaststellen ter vervanging van de nietige/vernietigde bepaling, waarbij zoveel mogelijk de strekking van de nietige/vernietigde bepaling in acht zal worden genomen.

 

Toepasselijk recht

Op overeenkomsten, en alle daaruit voortvloeiende niet-contractuele verplichtingen, tussen BQ en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

 

Procedure herroeping en eventuele retourzending (Consumenten)

 

  1. Kennisgeving herroeping aan Building Quality – Voegenshop.be middels een e-mail aan [email protected] met daarin vermeld het ordernummer, artikelnummer(s) van desbetreffende producten en het juiste aantal per product
  2. Na bevestiging, uiterlijk 2 werkdagen, door Building Quality – Voegenshop.be ontvangt u dan wel:
    1. bevestiging van de annulering
    2. bevestiging retouraanmelding en het adres voor de retourzending (indien het product reeds verzonden of bij u aangekomen was)
  3. Na annulering van de order dan wel ontvangst van de geretourneerde producten (en in goede staat en compleet) ontvangt u binnen 2 weken de betaling retour

 

Deel 2: Bedrijven

 

Definities

In deze algemene voorwaarden hebben de volgende woorden de daarachter vermelde betekenis, tenzij uit de context het tegendeel blijkt:

 

Algemene voorwaarden betekent onderhavige algemene voorwaarden.

Dag betekent kalenderdag.

BQ betekent de onderneming Building Quality B.V. Voegenshop.be
gevestigd aan Johan Huizingalaan 763A, te Amsterdam, Nederland, en ingeschreven in het Nederlandse Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 89222938 & BTW nummer NL864915469B01

Klant betekent elke rechtspersoon of natuurlijke persoon, handelend in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, die een overeenkomst aangaat of aan wilt gaan met BQ.

Website betekent de website van BQ, zijnde www.voegenshop.be.

 

Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door BQ gedane aanbiedingen, offertes, overeenkomsten en alle daaruit voortvloeiende verbintenissen met de klant. Voor zover de klant (tevens) andere producten of diensten bestelt waarop bijzondere algemene voorwaarden van toepassing zijn, worden deze eveneens op de overeenkomst tussen de klant en BQ van toepassing verklaard.
  2. Indien de klant eigen algemene voorwaarden op een overeenkomst met BQ van toepassing verklaart of hiernaar verwijst, worden die algemene voorwaarden door BQ niet aanvaard en prevaleren de algemene voorwaarden van BQ, tenzij uitdrukkelijk in een eerder stadium anders overeengekomen.
  3. De algemene voorwaarden zijn de klant vooraf medegedeeld en zijn steeds te raadplegen via de website en kunnen daar ook als PDF-bestand gedownload worden. De algemene voorwaarden zullen op verzoek kosteloos worden toegezonden.
  4. Al hetgeen in deze algemene voorwaarden en in eventuele nadere overeenkomsten ten behoeve van BQ wordt bedongen, wordt tevens bedongen ten behoeve van door BQ ingeschakelde derden.
  5. Deze algemene voorwaarden zijn niet van toepassing op aanbiedingen aan en overeenkomsten met natuurlijke personen die niet handelen in de uitoefening van beroep of bedrijf.

 

Aanbiedingen/offertes

  1. Alle aanbiedingen/offertes van BQ waarbij niet uitdrukkelijk het tegendeel is vermeld, gelden als vrijblijvend en kunnen door haar steeds worden herroepen, ook indien zij een termijn voor aanvaarding bevatten. Aanbiedingen/offertes kunnen door BQ tevens onverwijld na ontvangst van aanvaarding, maar uiterlijk binnen twee werkdagen, schriftelijk worden herroepen, in welk geval tussen partijen geen overeenkomst tot stand is gekomen.
  2. Aanbiedingen/offertes kunnen uitsluitend schriftelijk worden aanvaard (daaronder ook begrepen een aanvaarding per telefax of langs elektronische weg). BQ is niettemin gerechtigd een mondelinge aanvaarding te accepteren alsof deze schriftelijk zou zijn gedaan. Op het moment dat de klant van BQ een bevestiging per email ontvangt, komt een bindende overeenkomst tussen partijen tot stand.
  3. In reclamemateriaal in de ruimste zin van het woord, zoals catalogi, prijscouranten, folders, websites van derden etc. opgenomen gegevens zijn voorBQ nimmer bindend.
  4. Behoudens andersluidende uitdrukkelijke en schriftelijke afspraken zijn opgaven van maten, gewichten en overige gegevens zo betrouwbaar mogelijke schattingen.

 

Prijs

  1. Alle door BQ gehanteerde prijzen zijn gebaseerd op de ten tijde van het uitbrengen van de aanbieding/offerte bekende prijsbepalende factoren.
  2. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen, zijn de door BQ aangegeven prijzen altijd exclusief BTW en exclusief verzendkosten.
  3. BQ is gerechtigd om de prijzen of onderdelen daarvan voor nog niet geleverde en/of niet betaalde zaken of diensten aan te passen aan eventuele veranderingen in prijsbepalende factoren, zoals grondstofprijzen, lonen, belastingen, productiekosten, valutawisselkoersen en dergelijke.
  4. BQ is steeds bevoegd onverwijld de prijzen aan te passen indien een wettelijke prijsbepalende factor daartoe aanleiding geeft.

 

Betaling

  1. BQ is te allen tijde gerechtigd van de klant zekerheid te verlangen voor de juiste en tijdige nakoming van zijn betalingsverplichtingen.
  2. Geschiedt de levering in gedeelten, dan kan ieder gedeelte door BQ afzonderlijk worden gefactureerd, tenzij schriftelijk anders overeengekomen is met de klant.
  3. In geval van betalingsverzuim is BQ gerechtigd om de uitvoering van de overeenkomst en alle daarmee samenhangende overeenkomsten op te schorten of deze te ontbinden.
  4. Alle betalingen moeten geschieden op een door BQ aan te wijzen bankrekeningnummer in Nederland.
  5. Door de klant gedane betalingen strekken steeds ter afdoening van alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens van opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt de klant dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
  6. De klant doet afstand van enig recht op verrekening van over en weer verschuldigde bedragen. Verrekening door de klant is niet toegestaan.
  7. Het doen van betalingen van de klant aan BQ op elektronische wijze, waaronder via het internet en middels creditcards geschiedt voor risico van de klant. BQ is niet aansprakelijk voor schade van de klant verband houdend of het resultaat zijnde van betalingen op elektronische wijze, via het internet of door middel van creditcards. Het verschaffen van creditcard gegevens door de klant aan BQ via het internet of anderszins is voor eigen risico van de klant.
  8. BQ behoudt het recht om bij nieuw aangemelde bedrijven een aanbetaling van 50 tot 100% te hanteren.

 

Accounts en registratie

  1. Bedrijven kunnen een account aanmaken of zich anderszins registreren op de website. BQ behoudt zich het recht voor een aanvraag voor een dergelijke registratie te weigeren of de registratie weer op te heffen, bijvoorbeeld na constatering van onregelmatigheden.
  2. De inloggegevens zijn strikt persoonlijk en mogen niet aan derden ter beschikking worden gesteld. Het bedrijf staat in voor het gebruik van zijn inloggegevens, ook al gebeurt dat zonder zijn medeweten.
  3. Het bedrijf zal BQ onmiddellijk waarschuwen als hij vermoedt dat zijn inloggegevens bij een derde bekend zijn of zich anderszins onregelmatigheden voordoen.
  4. Het is het bedrijf niet toegestaan meer dan één account aan te vragen of te beheren. Het is het bedrijf verder niet toegestaan (opnieuw) een account aan te vragen of te beheren nadat BQ de aanvraag van het bedrijf voor een account heeft geweigerd of een account van het bedrijf na registratie heeft opgeheven.

 

Levering

  1. Als plaats van aflevering geldt in alle gevallen - behoudens andersluidende schriftelijke regeling - de feitelijke of de door de klant bij bestelling opgegeven vestigingsplaats van de klant c.q. diens vestiging waarmee werd gecontracteerd.
  2. De opgave van leveringstermijnen in aanbiedingen/offertes, bevestigingen en/of contracten worden naar beste weten gedaan en deze zullen zoveel mogelijk in acht genomen worden, doch zij zijn nimmer te beschouwen als fatale termijn.
  3. De klant verplicht zich BQ in staat te stellen de aflevering te kunnen verrichten.
  4. De klant garandeert voor eigen rekening en risico dat:
    1. aan BQ de voor het verrichten van de prestatie noodzakelijke medewerking wordt verleend; 
    2. de bestelde zaken c.q. diensten worden afgenomen; en 
    3. de aflevering onder normale werkomstandigheden, gedurende normale werkuren van 08.00-18.00 uur kunnen plaatsvinden.
  5. Indien de bestelde zaken c.q. diensten aan de klant ter aflevering zijn aangeboden, doch aflevering is niet mogelijk gebleken op grond van het feit dat de klant een van de hierboven in lid 3 en 4 bedoelde verplichtingen niet is nagekomen, wordt afname geacht te zijn geweigerd. Vanaf dit moment is de klant van rechtswege in verzuim zonder dat hiertoe nadere ingebrekestelling door BQ vereist is. De dag waarop weigering van afname plaatsvindt, wordt geacht te zijn de leveringsdatum van de bestelde zaken c.q. diensten. De zaken zijn ook vanaf dit moment voor risico van de klant, conform het artikel ‘Risico-overgang’ in deze algemene voorwaarden.
  6. Onverminderd de verplichting tot betaling is de klant in het in lid 5 bedoelde geval gehouden tot het vergoeden van door BQ ten gevolge van de weigering geleden schade, waaronder het maken van kosten voor opslag en transport, welke laatste kosten worden gerelateerd aan de ter plaatse gebruikelijke tarieven.

 

Risico-overgang 

Ongeacht hetgeen tussen BQ en de klant omtrent kosten van vervoer en assurantie is overeengekomen, blijven de zaken voor risico van BQ, tot op het tijdstip dat zij in de feitelijke beschikkingsmacht van de klant of van de door de klant ingeschakelde derde(n) zijn overgegaan door ondertekening van vrachtbrieven, aftekenlijsten en/of paklijsten of door feitelijke levering.

 

Eigendomsvoorbehoud

  1. De eigendom van de door BQ aan de klant afgeleverde zaak gaat pas op de klant over als deze heeft voldaan aan hetgeen BQ uit hoofde van de overeenkomst met de klant en in dat kader verrichte diensten of werkzaamheden te vorderen mocht hebben of krijgen.
  2. De klant is, niettegenstaande het bepaalde in lid 1, bevoegd de zaken die hij van BQ heeft ontvangen in het kader van zijn normale bedrijfsuitoefening te gebruiken.
  3. De klant is nimmer bevoegd onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken op enige wijze te bezwaren, verpanden, tot zekerheid over te dragen en/of in (ver)bruikleen en/of uit handen te geven. Evenmin is de klant gerechtigd enige verandering aan de zaak aan te brengen.
  4. Indien de klant in gebreke is met de nakoming van zijn verplichtingen, is BQ gerechtigd de haar toebehorende zaken op kosten van de klant te (laten) terughalen van de plaats waar zij zich bevinden.

 

Reclames

  1. De klant dient bij of onverwijld na levering te onderzoeken of de geleverde zaken c.q. de verrichte diensten aan de overeenkomst beantwoorden.
  2. De klant kan er geen beroep op doen dat geleverde zaken c.q. verrichte diensten niet aan de overeenkomst beantwoorden, indien hij dit onderzoek nalaat of BQ niet binnen de hierna genoemde termijn van de gebreken schriftelijk(digitaal) in kennis heeft gesteld.
  3. Zichtbare gebreken dienen binnen vijf werkdagen na de aflevering c.q. na het verrichten van de betreffende diensten schriftelijk per e-mail aan BQ te worden gemeld.
  4. Verborgen gebreken dienen onmiddellijk nadat de klant ze heeft ontdekt, doch uiterlijk binnen twee maanden na levering van zaken c.q. verrichting van dienst schriftelijk(digitaal) te worden gemeld.
  5. Gereclameerde zaken mogen alleen aan BQ worden teruggezonden met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van BQ. Retourzendingen dienen te zijn voorzien van de originele verpakking. Retourzending dient in alle gevallen volgens instructies van BQ te geschieden. BQ behoudt zich het recht voor te verlangen dat bedoelde zaken naar een door haar opgegeven adres worden gezonden.
  6. De klant draagt de kosten voor de retourzending.
  7. In geval van naar het oordeel van BQ gegronde en naar behoren ingediende klachten is BQ, zulks te harer keuze, rekening houdend met de belangen van de klant en de aard van de klacht, verplicht tot ofwel vervanging/omruiling van de geleverde zaken c.q. verrichte diensten ofwel verlening van een prijskorting.
  8. Het recht van reclame vervalt indien het afgeleverde zich niet meer in dezelfde staat bevindt als waarin het werd afgeleverd.
  9. Reclames over facturen dienen binnen vijf werkdagen na de datum van verzending van de factuur schriftelijk te worden ingediend.

 

Aansprakelijkheid

  1. Indien een der partijen tekortschiet in de nakoming van een of meer van haar verplichting(en) uit de overeenkomst, zal de andere partij haar deswege in gebreke stellen, tenzij nakoming van de betreffende verplichting(en) reeds blijvend onmogelijk is, in welk geval de nalatige partij onmiddellijk in gebreke is. De ingebrekestelling zal schriftelijk geschieden, waarbij aan de nalatige partij een redelijke termijn zal worden gegund om alsnog haar verplichtingen na te komen. Deze termijn heeft het karakter van een fatale termijn. De aansprakelijkheid van BQ tegenover de klant voor directe schade in geval van niet, niet tijdig of niet deugdelijk presteren is beperkt tot de netto factuurwaarde van de betreffende zaken c.q. diensten, zulks evenwel tot maximaal een bedrag van € 1500.
  2. De in lid 1 genoemde beperking geldt eveneens indien BQ door de klant uit andere hoofde dan de tussen hen gesloten overeenkomst aansprakelijk wordt gesteld.
  3. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: 
    1. redelijke kosten die een partij zou moeten maken om een prestatie van de andere partij aan de overeenkomst te laten beantwoorden. Deze schade wordt echter niet vergoed indien die andere partij de overeenkomst heeft ontbonden;
    2. redelijke kosten gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade voor zo ver de vaststelling betrekking heeft op directe schade in de zin van de algemene voorwaarden; en/of 
    3. redelijke kosten gemaakt ter voorkomen of beperking van schade voor zover de schade lijdende partij aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade in de zin van deze voorwaarden.
  4. BQ is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie en alle schade welke niet onder de directe schade in de zin van deze algemene voorwaarden valt.
  5. De beperking van aansprakelijkheid geldt niet indien sprake is van opzet of grove schuld van bestuurders en leidinggevenden van BQ.
  6. BQ is nimmer aansprakelijk ter zake van de door de klant aan BQ in verband met de overeenkomst ter beschikking gestelde materialen. De klant verplicht zich ter zake van deze materialen een afdoende verzekering af te sluiten.
  7. Onverminderd het bovenstaande is BQ niet aansprakelijk indien de schade is te wijten aan opzet en/of grove schuld en/of verwijtbaar handelen dan wel onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik van de afgeleverde zaken door de klant.

 

Vrijwaring

  1. De klant vrijwaart BQ voor zover de wet dit toelaat, ter zake van aansprakelijkheid jegens één of meer derden, welke is ontstaan uit en/of samenhangt met de uitvoering van de overeenkomst, ongeacht of de schade door BQ of door haar hulpperso(o)n(en), hulpzaken of (af)geleverde zaken c.q. diensten is veroorzaakt of toegebracht. Daarnaast vrijwaart de klant BQ,voor zover de wet dit toelaat, voor alle aanspraken van derden in verband met enige inbreuk op intellectuele eigendomsrechten van deze derden.
  2. De klant draagt zorg voor een adequate verzekering ter zake van de hierboven bedoelde risico's.
  3. De klant is steeds verplicht alles in het werk te stellen de schade te beperken.

 

Overmacht en onvoorziene omstandigheden

  1. Indien nakoming zijdens BQ of afname zijdens de klant door overmacht langer dan één maand wordt vertraagd, is ieder der partijen - onder uitsluiting van verdere rechten - bevoegd de overeenkomst te ontbinden volgens de wet. Hetgeen reeds ingevolge de overeenkomst is voldaan dan wel is gepresteerd, wordt alsdan tussen partijen pro rato afgerekend.
  2. Onder overmacht van BQ wordt in ieder geval verstaan: 
    1. de omstandigheid dat BQ een prestatie (waaronder een prestatie van de klant) die van belang is in verband met de door haar af te leveren prestatie, niet, niet tijdig of niet behoorlijk geleverd krijgt; 
    2. stakingen;
    3. storingen in het verkeer;
    4. overheidsmaatregelen die BQ verhinderen haar verplichtingen tijdig dan wel deugdelijk na te komen;
    5. relletjes, oproer, oorlog;
    6. extreme weersomstandigheden;
    7. brand; en/of
    8. in-, uit- en/of doorvoerverboden.
  3. Indien sprake is van onvoorziene omstandigheden die van zodanige aard zijn dat de klant naar redelijkheid en billijkheid nakoming van BQ niet mag verwachten, kan de rechter op verlangen van één der partijen de overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden.

 

Retentierecht

BQ is bevoegd om alle zaken die BQ van de klant onder zich heeft, onder zich te houden totdat de klant aan al zijn verplichtingen jegens BQ, waarmede de betreffende zaken direct of voldoende samenhang hebben, heeft voldaan. Raken zaken die onder dit recht vallen uit de macht van BQ, dan is BQ gerechtigd deze zaken op te eisen, als ware zij zelf eigenaar.  

Ontbinding

  1. Elk der partijen heeft in de hieronder omschreven gevallen en voor zover hieronder toegekend het recht de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling en rechterlijke tussenkomst, geheel of gedeeltelijk, met onmiddellijke ingang te beëindigen:
    1. wanneer door de wederpartij surséance van betaling is aangevraagd respectievelijk verkregen dan wel de wederpartij in staat van faillissement is verklaard;
    2. wanneer de onderneming van wederpartij vrijwillig of onvrijwillig wordt geliquideerd;
    3. wanneer de onderneming van de wederpartij fuseert of wordt overgenomen; 
    4. wanneer op een aanmerkelijk deel van het vermogen van de andere partij beslag wordt gelegd; en/of
    5. wanneer zich andere omstandigheden voordoen waarbij in redelijkheid voortzetting van de overeenkomst niet gevergd kan worden.
  2. Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst slechts toe, indien de andere partij na een deugdelijke en zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling met voorstel voor een redelijke termijn voor zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen ingevolge de overeenkomst en mits die tekortkoming de ontbinding rechtvaardigt.
  3. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van BQ op de klant onmiddellijk opeisbaar. Indien BQ de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt zij haar aanspraken uit de wet en overeenkomst.
  4. BQ behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.

 

Intellectueel eigendom

  1. BQ garandeert, dat de door haar geleverde zaken als zodanig geen inbreuk maken op Nederlandse octrooirechten, modelrechten of andere rechten van industriële of intellectuele eigendom van derden.
  2. Indien niettemin door BQ moet worden erkend of door een Nederlandse rechter in een rechtsgeding in een niet meer voor beroep vatbare beslissing wordt vastgesteld, dat enig door BQ geleverde zaak wel inbreuk maakt op rechten van derden als hier bedoeld, zal BQ naar haar keuze na overleg met de klant de betrokken zaak vervangen door een zaak, die geen inbreuk maakt op het betrokken recht of een licentierecht ter zake verwerven, dan wel de betrokken zaak terugnemen tegen terugbetaling van de daarvoor betaalde prijs, verminderd met de normaal te achten afschrijvingen, zonder tot verdere schadevergoeding gehouden te zijn.
  3. De klant verliest evenwel het recht op de onder lid 2 aangeduide prestaties, indien hij BQ niet als zodanig tijdig en volledig over aanspraken van derden als hiervoor in dit artikel bedoeld heeft ingelicht, als gevolg waarvan BQ ook niet in staat is geweest haar rechten ter zake naar behoren te verdedigen.

 

Overdracht

Het is de klant niet toegestaan zonder daartoe schriftelijke toestemming van BQ te hebben verkregen rechten en verplichtingen, welke voortvloeien uit de overeenkomst, aan derden over te dragen.

Privacy en veiligheid

  1. BQ respecteert de privacy van de klant. BQ behandelt en verwerkt alle persoonsgegevens die haar worden verstrekt conform de geldende wetgeving, in het bijzonder de Algemene verordening gegevensbescherming. De klant stemt in met deze verwerking. Ter bescherming van de persoonsgegevens van de klant hanteert BQ passende beveiligingsmaatregelen.
  2. Voor meer informatie over privacy wordt verwezen naar Privacy Policy welke is in te zien op de website van BQ.

 

Overig

  1. Eventuele afwijkingen van deze algemene voorwaarden kunnen uitsluitend schriftelijk worden overeengekomen. Aan dergelijke afwijkingen kunnen geen rechten worden ontleend met betrekking tot later aangegane rechtsverhoudingen.
  2. De administratie van BQ geldt, behoudens tegenbewijs, als bewijs van de door de klant gedane aanvragen en/of bestellingen. De klant erkent dat elektronische communicatie als bewijs kan dienen.
  3. Indien en voor zover enige bepaling van de algemene voorwaarden nietig wordt verklaard of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverminderd van kracht blijven. BQ zal alsdan een nieuwe bepaling vaststellen ter vervanging van de nietige/vernietigde bepaling, waarbij zoveel mogelijk de strekking van de nietige/vernietigde bepaling in acht zal worden genomen.
  4. De plaats van uitvoering van de overeenkomst wordt geacht te zijn de plaats waar BQ is gevestigd.

 

Toepasselijk recht en forumkeuze

  1. Alle geschillen tussen BQ en de klant, welke mochten ontstaan naar aanleiding van een door BQ met de klant gesloten overeenkomst, dan wel van overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn, zullen, tenzij BQ en de klant dienaangaande schriftelijk andersluidend zijn overeengekomen, in eerste instantie worden beslecht door de bevoegde rechter in de vestigingsplaats of het arrondissement van BQ.
  2. Op overeenkomsten, en alle daaruit voortvloeiende niet-contractuele verplichtingen, tussen BQ en de klant waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Het Weens Koopverdrag 1980 wordt nadrukkelijk uitgesloten.